dinsdag 8 maart 2011

Guerilla marketing

Marketing is meestal een dure aangelegenheid. Maar het kan ook anders, dat is een kwestie van nadenken en creativiteit. Hoe kun je gratis of tegen zeer lage kosten onder de aandacht van het brede publiek komen? Hierbij enkele voorbeelden van akties die volgens mij al bij voorbaat zéér geslaagd zijn. Wellicht brengen ze u op een eigen idee.

We zijn verveeld om de eeuwige tv-spotjes die witter-dan-wit beloven. Met een simpele handeling (uiteraard in overleg met het gemeentebestuur) kan je dat witter-dan-wit zeer doeltreffend uitbeelden. Je hoeft verder niets te zeggen, de aktie spreekt de boodschap zonder woorden uit.


Hoe wil je de aandacht vestigen op je muziekhandel? Dat kan met advertenties of folders, zelfs kan je er beroemde popsterren bij halen. Wil je het geld daarvoor niet betalen, biedt dan gratis luchtgitaren aan. Uit het gitarenrek kunnen de mensen hun eigen luchtgitaar kiezen en gratis mee naar huis nemen, die service is dag en nacht. Vermoedelijk zal er veel over gepraat worden: "Heb je het al gezien?" En dat is nu precies wat de betreffende ondernemer wilde bereiken. Briljant als je zelf op zo'n idee komt...


Hoe laat je zien dat de Smart een autootje is dat overal past? Op allerlei manieren. Maar ook met een billboard die eveneens zo klein is. Billboards kosten geld uiteraard, maar deze zal een heel stuk goedkoper zijn, terwijl de boodschap nog eedns wordt onderstreept.


Concurrent Mini deed het op een andere manier: door op diverse plaatsen kartonnen dozen bij het grof huisvuil te zetten. Goedkoper dan billboards, maar zeker effectief.


1 opmerking:

  1. Die van de mini cooper is écht subliem. Stof om over na te denken..........!!

    BeantwoordenVerwijderen