zondag 25 september 2011


Gisteren was ik bij chef Robert Besse op bezoek, ik ben namelijk nog steeds in de Périgord. Doel was om mijn favorieten te degusteren, ik moet dat een paar keer per jaar om helemaal te herbronnen. Tourain (knoflooksoep) en oeuf en cocotte (in de oven gesmolten foie gras met sauce périgueux en een eitje). Als toemaatje kreeg ik filet de canette (borstfilet van jonge eend) met foie gras en een saus van morilles. Daar word ik dus helemaal finaal gek van, ik begin dan geil met m'n ogen te draaien, te hijgen, te kreunen. Mensen aan andere tafeltjes hebben de neiging om de ambulance te bellen, toevallig aanwezige doktoren halen voor de zekerheid alvast hun tas met injecties uit de auto en de altijd aanwezige lieve dametjes houden een zakdoekje met eau de cologne paraat. Om maar te zeggen dat dit een speciaal moment is.
Maar mijn bezoek had ook nog een ander doel en daar begon ik maar meteen mee bij het aperitief (rinquinquin). Ik wilde Robert namelijk strikken om aanstaande februari naar Le Village Saisonnier in Assen te komen. De chef-saucier lui-même. Wat zou het toch mooi zijn als de bezoekers aan de village kunnen zien hoe oprechte sauzen worden gemaakt om ze er daarna met een stukje ris de veau of foie gras van te laten proeven. Weet je wat zijn antwoord was? Gewoon: Oui. De grootmeester komt dus naar Assen! Drie dagen lang zal hij de geilste bereidingen maken waar je helemaal gek van wordt. Er zal wel iemand voor taxi moeten spelen om hem van Schiphol naar Assen te brengen, maar daar hoop ik een vrijwilliger voor te vinden.
A propos, het was bij deze Ami Saisonnier goed toeven. Bijgaande foto maakte ik vanaf het terras.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten